Hva behandler naprapaten?

Vi behandler i utgangspunktet alle smerter og lidelser som kommer fra bevegelsesapparatet. Det vil si problemer i muskler, ledd, sener og leddbånd som kan gi ryggsmerter, vondt i nakken, skulderplager, musarm, isjias, hoftesmerter eller kneproblem.
Dette kan være akutte eller kroniske plager.

Vi behandler følgende:

Bryst- og ryggplager

• smerte
  • dårlig bevegelse
  • hoste- og nyse smerter
  • dårlig sirkulasjon

Bein og fot

• utstråling sete/lår/legg
  • muskelstrekk
  • kneplager
  • leggkramper
  • hopperkne/løperkne

Hvordan behandler naprapaten?

Manipulasjon

Leddene i ryggraden kan av forskjellige grunner bli mindre bevegelig. Dette kan lede til muskelspenninger og smerte hos pasienten. Manipulasjon brukes for å få tilbake den normale bevegelighet i leddet. Manipulasjonsgrepet gjøres med en rask og lett bevegelse med lite bevegelsesutslag. Metoden utføres med terapeutens hender og er smertefri. Teknikken velges etter pasient og problem.

Mobilisering

Målet med mobilisering er det samme som ved manipulasjon, dvs få tilbake normal leddbeveglighet. Mobilisering er en mykere behandlingsmetode enn manipulasjon, og istedet for en rask bevegelse gjennomføres mobilisering med lav hastighet og flere repetisjoner.

Artikulering

Artikulering er en behandlingsmetode for å øke bevegeligheten i ledd.

Massasje

Massasje har en rekke positive effekter på kroppen. Musklene blir mer avslappet, man får en smertelindring og en økning av blodsirkulsjonen.
I kombinasjon med manipulalsjon får man et effektivt og langvarig behandlingsresultat på problemer i bevegelsesapparatet.

Triggerpunktsbehandling

Triggerpunktsbehandling brukes for å redusere muskelspenninger og minske en viss type smerteutstråling. Pressur blir ofte benyttet som behandling av triggerpunkter.

Muskeltøy/stretching

Tøying av muskler er en viktig del av behandlingen. Effekten av denne type behandling er smertelindring, øket bevegelsesutslag, avslapping i muskulaturen, samt økt styrke i den forkortede muskel. Muskeltøy brukes også for å rehabilitere eller forebygge muskelskader.

Rehabilitering og treningsøvelser

Ulike hjemmeøvelser og treningsprogram tilpasses hver enkelt pasient og benyttes til å forebygge og rehabilitere. Grunnprinsippet er å skape god balanse mellom styrke og bevegelighet.

Elektroterapi

Elektroterapi som ultralyd, Scanlab, TNS og interferens kan også benyttes, men som regel i kombinasjon med manuell behandling og da som før- eller etterbehandling for den manuelle behandlingen.

Akupunktur

Akupunkturen på Ryggklinikken brukes bare til smertebehandling i muskel- og skjelettsystemet. Akupunkturbehandlingen benyttes sammen med den øvrige naprapatbehandlingen

Idrettsskader

Ryggklinikken ser helhetlig på det.

Er du mosjonist eller toppidrettsutøver, løper eller fotballspiller. Skader kommer alltid når det ikke passer! Det passer nemlig aldri å være skadet. Skader hemmer utvikling og begrenser prestasjoner. Men en skade kommer sjelden uten anledning. Ofte handler det om overbelastning i forhold til det nivå du befinner deg på i styrke, bevgelighet eller utholdenhet. Jovisst må vi presse oss for å bli bedre, men det må gjøres kontrollert og med de rette muligheter for restitusjon. Dersom restitusjonen blir for kort, kostholdet blir feil eller stressnivået for høyt påvirkes dine prestasjoner i stor grad, og kan føre til skade. Vi hjelper deg med skadebehandling lokalt, men vi passer også på å rette opp eventuelle ubalanser i kroppen. Når vi har rehabilitert din skade er målet at du skal komme tilbake sterkere, mer bevegelig og mer utholdene enn du var før skaden inntraff. Tøffe, men realistiske mål!

Vi har bidratt med våre kunnskaper hos blant annet:

Det norske freestylelandslaget
 Det svenske bordtennislandslaget
Det svenske alpinlandslaget
Det norske sandhånballlandslaget
Bjørnar Hånball Damer
Fyllingen Fotball
Bergen Ishockeyklubb

Idrettskadebehandling og rehabilitering

Våre ansatte har stor interesse og bred erfaring fra idrettskadebehandling og rehabilitering. Kontakt oss i dag.